Artist: Pizzicato Five
Pizzicato Five är ett japanskt elektroniskt popband som var aktiva mellan åren 1979 till 2001. De startade i Tokyo och bestod till en början av två medlemmar Yasuharu Konishi och Keitaro Takanami. Det var när de fick sin tredje medlem, sångerska Maki Nomiya som de hade lagt grunden för att nå sina största framgångar.
I hemlandet är bandet kända för att vara förgrundsfigurer i en musikalisk rörelse kallad Shibuya-kei. En slags samplingsbaserad musikgenre som lånade många element från 1960-talets easy listening-pop. Det var inspirerat av den strömningen som Pizzicato Five skulle nå stora framgångar. Under bandets storhetstid släppte de åtminstone ett album per år och deras musik har varit med i mängder av filmer, tv-program och videospel.
Deras musik är energisk elektronisk musik som helt i enlighet med Shibuya-kei använder sig av mycket samplingar och lånade element. Gruppens motto säger faktiskt en hel del om hur de lät: ”A New Sterephonic Sound Spectacular”, uppkäftigt och ironiskt.
Pizzicato Five var under sin existens ett av Japans mest populära band. Precis som många andra band från landet har deras framgångar varit orättvist begränsade i resten av världen. De lyckades dock betydligt bättre än många av sina kompanjoner i hemlandet. År 1994 hade deras framgångar i hemlandet växt till sådan styrka att skivbolag i USA inte kunde låta bli att uppmärksamma dem. Det var till slut det amerikanska indiebolaget Matador som gav dem skivkontrakt. Och det var hos dem bandet skulle släppa sina skivor i väst under återstoden av deras karriär.
År 1997 släpptes bandet det första albumet som hade release i USA och Japan samtidigt. Om inte annat en markering för att de nu var en internationell angelägenhet. Deras internationella debut kallades för ”Happy End of the World”. Det fick ett gott mottagande av kritiker och blev populärt i hippa musikkretsar. Deras internationella genombrott skedde dock inte så långt från att bandet slutligen beslutade sig för att lägga ned verksamheten år 2001. Innan de la ner hann de dock med att släppa ytterligare två album, de blev dock inte lika väl mottagna och det var kanske ett skäl till att bandets intresse började svalna. Det och att de hade hållit på ett tag.
Pizzicato Fives eftermäle består bland annat av att de var bland de första japanska banden att få relativt stor uppmärksamhet utanför hemlandet. I den meningen var de också bland de första att introducera omvärlden för vad många nog skulle kalla för en typisk japansk estetik. En som blandar inslag från många olika genrer och kombinerar pusselbitar som många artister och konstnärer i väst kanske skulle sett som smaklösa. Pizzicato Five var med och visade att det går att vara lekfull och prestigelös och ändå kombinera motsatta element till någonting som låter bra.